Cena wielu produktów w sieci skacze co jakiś czas albo w górę albo dół. Dlaczego tak się dzieje? Kiedy najlepiej kupować? Czy istnieje pora dnia idealna na zakupy w sieci? Receptą jest kupowanie w sieci produktów za każdym razem o innej porze i dniu, oraz nie wystawianie ocen? – spotkałeś się z dostawaniem punktów za wystawienie oceny produktu i sklepowi internetowemu, za które możesz otrzymać bonusy – często mało praktyczne?
Minderest to serwis internetowy, który kontroluje ceny w sieci. Raz podał informację, że 2015 roku cena jednego z aparatów fotograficznych znanej firmy, w zaledwie kilka dni spadła z 1700 do 700 euro. Oszczędność 4000 złotych. Warto zajrzeć: camelcamelcamel. com – która porówna ceny w całym internecie produktu, którego szukasz. Dostrzeżesz wówczas jak bardzo zmieniła się cena tego produktu na przykład w serwisem Amazon.
Drugi ciekawy przykład to aparat cyfrowy PowerShot i jedna z jego wersji, w tym przypadku zmiany ceny nastąpiły aż 250 razy. Czy to alarm? Sklepy internetowe będą manipulowały cenami?
Przy analizie cen można dojść do pewnych zaskakujących ale zarazem ważnych wniosków. Tak jak na stacjach benzynowych ceny są modyfikowane kilka razy dziennie, tak też koszty sprzętu kupowanego przez internet ulegają zmianie, na przykład sprzęt elektroniczny warto kupować w środę wieczorem. Tak samo paliwo lepiej jest kupować w odpowiednich godzinach, w zależności od stacji.
Sklepy internetowe stosują więc dynamic pircing, czyli dynamiczne kształtowanie cen. Swoje produkty oferują w ciągu dnia w innej cenie, modyfikując ją kilka razy. Ten sposób to swoista walka o klienta. Tak zwany e-handel zaczyna swój rozkwit. Kiedyś swoje zarobki opierali bardziej na inwestycji, teraz wkraczają w fazę zarabiania przez manipulację ceną. Stało się tak dlatego, że inwestycje przyniosły ogromne straty, które przełożyły się jedna na rozgłos takich firm jak zalando czy amazon.
Firmy takie opierają się o tak zwane ciasteczka, czyli informacje o tym, który klient, z jakiego IP, kiedy, o której, w który dzień tygodnia, lubi kupować rzeczy w danym sklepie. Kiedy co przegląda – nawet jeśli nic nie kupuje. Wszelkie wystawiane oceny na facebooku czy ceneo to kolejna zdobycz danych o nas. Co nam się podobało, co na nas wpływa, co nas zachęca, jak oceniamy konkurencję. Wszystko za sprawą wzrostu dziedziny informatyki na rynku, która umożliwiła tworzenie odpowiednich algorytmów, mogących śledzić każdy ruch człowieka w internecie. Co gorsza przesłać do kogokolwiek, kto zamówi ów produkt programistyczny. Pomaga to sklepom internetowym uzyskać informacje jak skutecznie zmodyfikować ceny tak aby jak najwięcej zarobić na kliencie. Wszystko oparte na statystyka dostarczonych przez algorytm i ciasteczka cookies.
Przykładem może być sytuacja kiedy klient kupił kilka razy książki o godzinie dwunastej, w czwartki. Sklep, w którym kupił te książki, nawet jeśli było to kilka sklepów – którym wystawił opinię, ma wiedzę na temat tego, ze o godzinie dwunastej, w czwartki – warto podwyższyć ceny książek, najlepiej w temacie jaki interesował klienta. W ten sposób sklep internetowy dopasowuje do indywidualnych potrzeb klienta swoje oferty i ceny.
Pozornie porównywarki cen miały dać władzę kupującym. Jednak szybko okazało się, że są one mocno manipulowane, a ceny najniższe okazują się być jednak wyższe lub średnie. Dodatkowo dostarczyły sklepom internetowym potrzebnych informacji. Każda osoba ma jedno niezmienne IP, które umożliwiło dopasowanie do każdego, indywidualnego klienta ceny – różnej. Oznacza to, że Jan może zapłacić o parę złotych więcej niż Jaś.
Ciekawostka: jak podaje czasopismo „świat wiedzy” z 2016 roku – ceny różnią się również w zależności z jakiego typu urządzenia korzystasz. Ci bardziej zamożni posiadający iphony płacą średnio o 7 euro więcej za tą samą rzecz co użytkownicy androidów – oscylujących w społeczeństwie jako mniej zamożne systemy.
Innym zjawiskiem jest zawyżanie sobie opinii o produktach. Nie od dziś wiadomo, że internet zaczął być mocno manipulowany poprzez korzystanie z płatnych wejść na strony, kupowanie komentarzy, opinii o produkcie. Weryfikacja produktu, który chcemy kupić przez internet jest obecnie niemożliwa. Chyba, że kupujesz coś co już kupiłeś i przyznałeś, że jest tego warte, aby ponownie je zakupić.