Jak założyć bloga i zarabiać

O zarabianiu na blogu krążą legendy. Nieliczni za jedną współpracę liczą sobie kilka tysięcy złotych i odkąd zajęli się tym profesjonalnie, chodzą w złotych butach. Nic dziwnego, że coraz więcej osób rozważa założenie własnego bloga, porzucenie etatu i życie ze swojej pasji. Czy w praktyce jest to takie proste, jak się wydaje?

Aby zdobyć pozycję influencera (wpływowego i rozpoznawalnego blogera) potrzeba lat zaangażowanych działań, nie tylko na blogu, ale także w social media. Tylko nieliczni mają wysokie stawki i regularne propozycje współpracy, ale czy to znaczy, że nie warto nawet spróbować? Oczywiście, że nie. Sam decydujesz, na ile się angażujesz i na ile inwestujesz w blog. Adekwatnie do twojego zaangażowania będziesz na nim zarabiać.

Gdzie założyć blog?

Jeśli chcesz zrobić pierwszy krok, nie wydawać na swój blog ani złotówki, możesz założyć go zupełnie za darmo w centrach blogowych, takich jak Blogspot, czy WordPress.com. Wielu rozpoznawalnych blogerów właśnie tak zaczynało. Jakie są plusy tego rozwiązania? Zaczynasz bez żadnych zobowiązań, możesz przekonać się, na ile starczy ci pasji, zapału, jaka będzie reakcja pierwszych czytelników, a gdy się rozmyślisz, znudzisz lub dojdziesz do wniosku, że blogowanie nie jest dla Ciebie, nie tracisz nic, poza czasem.

Jeśli jednak blogowanie jest świadomą decyzją i podchodzisz do niej jak do biznesu, wykup domenę i hosting. Przy obecnej konkurencji zadbane blogi, które zgromadziły wierne grono czytelników, mają problem, by przebić się przez konkurencję. Na jedną ofertę reklamodawców są setki propozycji blogów o konkretnej tematyce. Chyba sam rozumiesz, że nie ma tu miejsca na nieprzemyślane działania po najmniejszej linii oporu.

Wygląd bloga jest bardzo ważny nie tylko, gdy chcesz zarabiać na artykułach sponsorowanych, ale też gdy chcesz sprzedawać własne produkty. Aby zwiększyć prawdopodobieństwo, że czytelnik kliknie w podany przez ciebie link, zapisze się na newsletter albo polubi twoją stronę na Facebooku, stosuj się do poniższych zasad:

– Wybierz szablon, który ma jedną kolumnę. Takie rozwiązanie jest przejrzyste, czytelnik trafia od razu na główny artykuł, nie ma wrażenia przesytu.

– Na jednej podstronie kieruj do czytelnika tylko jedno wezwanie do działania (call to action). Jeśli kierujesz zbyt dużo próśb (odwiedź mnie na Twitterze, zapisz się na newsletter, odwiedź Facebooka, pobierz darmowy e-book) najprawdopodobniej czytelnik nie podejmie żadnego z tych działań. Jeśli poprosisz go tylko o jedną rzecz, zwiększasz szansę, że wejdzie w interakcję.

– Zostaw dane kontaktowe na górze strony głównej i wszystkich podstronach, bez konieczności przewijania.

Zadbaj o to, by potencjalny klient w ciągu ośmiu pierwszych sekund od pojawienia się na stronie, znalazł Twoje dane kontaktowe. Wielu blogerów popełnia ten błąd, że mail kontaktowy umieszczają w kategorii współpraca, a zanim klient ma szansę się skontaktować, musi czytać informacje o blogerze i zjechać na sam dół strony, a czasem wejść do jednej z wielu kategorii. W ten sposób tracisz mnóstwo propozycji współprac, ponieważ odbiorcę w każdej chwili może coś rozproszyć. Wybierze blogera, który ułatwia mu kontakt. Pamiętaj, że każda podstrona, na którą wejdzie czytelnik z wyszukiwarki, jest dla niego jedyną, którą na pewno odwiedzi. Dlatego wezwanie do działania i dane kontaktowe umieść na każdej podstronie. Dobrze przemyślana mapa strony jest kluczem do sukcesu. Możesz stworzyć specjalną zakładkę dla odwiedzających, którzy są na twoim blogu po raz pierwszy.

– Wybierz kolor budzący zaufanie. Jeśli prowadzisz blog o zdrowiu, wybierz białe tło, czarną czcionkę i błękit, który skupia uwagę na linkach, wezwaniach do działania i twoich produktach.

Jak sam widzisz, podstawą profesjonalnego bloga nie są treści, ale wygląd. To oczywiście nie znaczy, że treści nie mają znaczenia. Oznacza to jedynie, że bez profesjonalnego wizerunku, nikt nawet nie będzie się trudził, by zgłębiać treści.

Dlatego, jeśli chcesz traktować blog jak biznes, zapomnij o WordPress.com i Blogspocie i od razu wykup domenę, hosting, a następnie wybierz jeden z darmowych szablonów WordPress.org lub wykup profesjonalny szablon.

Jakie są ograniczenia szablonów na WordPress.com?

– Masz do wyboru przestarzałe szablony, które nie robią dobrego wrażenia ani na potencjalnych reklamodawcach, ani na czytelnikach.

– Nie możesz modyfikować szablonu, nie stworzysz strony lądowania, która jest kluczowa, gdy chcesz sprzedawać własne produkty.

– Nie możesz dodawać wtyczek, które umożliwiają zapisanie się do newslettera, przedłużanie czasu, który czytelnik spędza na stronie (dzięki widgetowi „podobne wpisy”), nie możesz na stronie głównej zaprezentować galerii zdjęć z Instagrama, etc.

– Nie możesz dodawać banerów reklamowych. Choć nie jest to obecnie popularna forma reklamy, wybierana przez reklamodawców, zawsze możesz dodać reklamy Google Adsense jako pasywne źródło dochodu.

Jak widzisz na darmowych szablonach twoje możliwości bardzo się zawężają. Dlatego nie trać czasu i od razu wykup domenę i hosting.

Czym jest domena i hosting?

Czym jest domena? Domena to nazwa Twojej witryny internetowej, którą czytelnik wpisuje w wyszukiwarkę: nazwabloga.pl; Domeny mogą mieć różne końcówki: pl, eu, com, es, com.pl. W zależności od ich popularności różnią się cenowo. Czym jest hosting? To inaczej powierzchnia w internecie, która pomieści Twoje treści, filmy i zdjęcia publikowane na blogu. Możesz wykupić domenę i hosting na rok, ale jeśli wykupisz je z góry na kilka lat, pozytywnie wpłynie to na pozycjonowanie Twojej strony w wyszukiwarce Google.

Pozycjonowanie i SEO

A gdy jesteśmy już przy temacie pozycjonowania, warto zadbać o to od samego początku prowadzenia bloga. Czym jest pozycjonowanie? To dbanie o to, by twój blog wyskoczył jak najwyżej w rankingu Google, najlepiej na pierwszej stronie wyszukiwarki. Dzięki temu będziesz mieć dużo odbiorców także starych artykułów i otwiera ci to drogę do zarabiania na reklamach Google Adsense (za kliknięcia w banery). Przy niewielkim ruchu, zarobisz kilkadziesiąt do kilkuset złotych w skali roku, jednak ta kwota pozwoli pokryć koszt domeny i hostingu, nie musisz nic robić, poza dodaniem widgetu reklamowego na swoim blogu, więc warto od początku się tym zająć.

Ponadto dobra pozycja w wyszukiwarce generuje odsłony na Twoim blogu, a mocne statystyki są sygnałem dla reklamodawców, że warto u Ciebie wykupić reklamę i zapłacić za nią więcej. Mocne statystyki obok profesjonalnego szablonu wyróżnią cię na tle konkurencji.

Wiesz już, dlaczego warto mieć wysoką pozycję w Google, teraz dowiesz się, jak o to zadbać. Strategia SEO to nie jest coś, co możemy wdrożyć z dnia na dzień. Składa się na nią regularne aktualizowanie bloga (minimum dwa razy tygodniowo), pozyskiwanie linków z wartościowych stron internetowych (o wysokim trust flow), a także z mediów społecznoścowych. Tworzenie angażującego contentu (treści, infografik, filmów i podcastów), który ma zasięg wirusowy w mediach społecznościowych. Ważne jest też pisanie artykułów z uwzględnieniem konkretnego słowa kluczowego. Słowa kluczowe sprawdzisz w darmowym narzędziu Google Adwords (planerze słów kluczowych). Ważne by słowo kluczowe miało do 10.000 zapytań w skali miesiąca, inaczej będziesz musiał konkurować z gigantami, takimi jak korporacje o ogromnych budżetach na marketing.

Dlatego warto wybrać wąską specjalizację i trzymać się konkretnego tematu, prowadząc blog. To też sygnał dla reklamodawców, do jakich czytelników trafią: czy będą to kobiety po trzydziestce, mamy, a może kobiety poszukujące pracy? Dbając o SEO i pozycjonowanie, unikaj linków wychodzących o atrybucie „do follow”, to osłabi moc twojego bloga, oddając ją innej stronie (tej, do której linkujesz). Dlatego zawsze ustawiaj atrybut „no follow,”, gdy dodajesz link, za który nikt Ci nie płaci. Publikacje oznaczone jako artykuły sponsorowane są traktowane przez Google jako mniej wartościowe od treści neutralne.

W jakich mediach społecznościowych musisz być obecny?

Blogi to dziś nie tylko strony internetowe z artykułami, ale też kanały w mediach społecznościowych, które traktowane są jako osobne media, na których można zarabiać. Zdarza się, że klient chce wykupić aktywny link na Facebooku z odnośnikiem do swojej strony. Istnieje nawet zawód Instagramer, który polega na dodawaniu postów dla klientów przez właścicieli popularnych profili. Moda na konkretne profile w mediach społecznościowych zmienia się i warto tu wyznawać zasadę: prowadzić mniej kont, ale aktywne.

Absolutnym minimum jest Facebook. do niedawna modny był Snapchat, ale odkąd Instagram (należący do Facebooka) wprowadził Instastories (filmy, które po jakimś czasie znikają z sieci), udziały Snapchata spadły. Dlatego musisz być obecny na Facebooku, a pozostałe media społecznościowe dobierz do tematyki bloga. Na Instagramie świetnie prezentuje się moda, kulinaria, lifestyle, są tam młodsi użytkownicy. Twitter to medium dla polityków i sportowców. Na Facebooku przebywają osoby po trzydziestce.

Jak zarabiać na blogu?

Na blogu możesz zarabiać na kilka sposobów: umieszczając banery reklamowe Google Adsense (musisz jednak pozyskać bardzo duży ruch, by odczuć te zarobki), dodając linki afiliacyjne przy polecanym produkcie (najwięcej zarobisz na produktach finansowych), oferując własne produkty (e-booki, e-kursy, gadżety), jednak przede wszystkim zarobisz na blogu, publikując artykuły sponsorowane.

Aby zarabiać na publikacjach musisz wykazać minimalny miesięczny ruch 2500 tysiąca unikalnych użytkowników. Takie wymaganie stawia przed blogerami największa agencja łącząca reklamodawców z wydawcami-White Press.

Dodatkowo blog musi być regularnie aktualizowany i nie mogą na nim przeważać artykuły sponsorowane. Na White Press możesz dodać konto jako wydawca, wtedy otrzymujesz propozycje publikacji gotowych artykułów sponsorowanych, powiązanych z tematyką bloga. Czasami klient wykupuje publikację do samodzielnego przygotowania przez blogera. Taka współpraca jest w pełni zautomatyzowana, a pieniądze za kampanię wypłacasz, kiedy chcesz.

Jakiś czas temu White Press dodał moduł influencera, w którym współpraca uwzględnia komunikację blogera z klientem. Każdy etap kampanii jest szczegółowo omawiany, istnieje możliwość przesłania produktu do recenzji, negocjowania stawki i rezygnacji z kampanii w dowolnym momencie. W tym module profile w mediach społecznościowych traktowane są jako osobne media do zarabiania. Aby dodać swoje konto i zacząć zarabiać, nie musisz mieć nawet bloga, wystarczy popularny profil w mediach społecznościowych.

W module influencera możesz dodawać różnorodne oferty: uwzględniającą konkretne kanały (na przykład tylko blog bez mediów społecznościowych lub blog wraz z konkretnymi mediami). Różnorodność ofert zwiększa twoje szanse na sprzedaż.

Platforma White Press jest bezkonkurencyjna. Jest tam aktywnych sporo klientów: od sklepów internetowych, przez agencje PR-owe i marketingowe, po klientów indywidualnych. Niestety trzeba też się liczyć ze sporą konkurencją. Jeszcze kilka lat temu nie było w sieci tylu blogów, obecnie profesjonalny blog nie gwarantuje regularnych ofert współpracy. Dlatego tak ważne jest dopasowanie stawki do wymogów rynku, dbanie o statystyki i zaangażowanie odbiorców.

Do każdego wpisu sponsorowanego klient może zażyczyć sobie podpięcie statystyk. Jedynymi uwzględnianymi przez platformę statystykami, są statystyki Google Analytics, dlatego zaimplementuj kod na swoim blogu zaraz po jego aktywacji.

Jak założyć konto na platformie White Press?

Rejestracja przebiega w kilku prostych krokach: zakładasz konto klikając w prawy górny róg (w niebieskie okienko „rejestracja”). Możesz zaznaczyć interesujące cię moduły, najlepiej od razu zdecyduje się na moduł wydawcy i influencera. Na każdym z nich zarabia się w inny sposób, ale liczba opcji zwiększa twoje szanse na pozyskanie artykułu sponsorowanego. Aby dokończyć rejestrację, musisz kliknąć w link aktywacyjny, który przyjdzie drogą mailową.

Kolejny etap to uzupełnienie swojej oferty. Jako wydawca możesz dodawać rożne kategorie, w których opublikujesz wpisy sponsorowane, ma to znaczenie w przypadku różnej tematyki wymaganej przez klientów. Artykuł dla perfumerii dobrze zaprezentuje się w dziale uroda, a designerskie meble w dziale lifestyle. Następnie dodaj opcję samodzielnego pisania artykułu, możesz ją pominąć, jednak jako bloger znasz swoich czytelników najlepiej.

Jeśli prowadzisz więcej niż jeden blog, każdy traktuj jako osobne medium. Jakie dane o blogu musisz dodać w panelu wydawcy? Miesięczna liczba unikalnych użytkowników, screen strony głównej, liczba użytkowniców w poszczególnych kanałach social media, tematyka. Moduł influencera umożliwia dodanie profilu na Snapchacie, profil wydawcy go nie uwzględnia. W profilu wydawcy musisz mieć własną stronę internetową, w profilu Influencera wystarczy popularny kanał w social media.

W jaki sposób dowiesz się o nowym zleceniu? Dostaniesz powiadomienie pocztą elektorniczną. Jeśli reklamodawca będzie miał jakieś uwagi do publikacji, natychmiast otrzymasz powiadomienie. Platforma White Press jest maksymalnie zautomatyzowana, ale w kluczowych sprawach umożliwia kontakt wydawcy z reklamodawcą.

Platforma White Press gwarantuje rozliczenie, o ile artykuł spełnia wymogi reklamodawcy. Ponieważ reklamodawca najpierw przelewa środki, by móc wykupić artykuł na blogu, nie ma sposobu, by nie otrzymać pieniędzy. Przelewy realizowane są do kilku dni roboczych po wystawieniu faktury lub umowy o dzieło, najczęściej następnego dnia po wypłacie środków z panelu.

Czy łatwo utrzymać się z bloga?

Zarabianie na blogu wbrew pozorom nie należy do szybkich, łatwych i przyjemnych. Żeby zdobyć pozycje w Google, zbudować rozpoznawalność, zaangażować czytelników, potrzeba lat. Profesjonalne działania (na blogu i w social mediach, w tym kontakt z czytelnikami) pochłaniają masę czasu, więc każdy, kto chce podejść do blogowania poważnie, musi zapomnieć o etacie. To zajęcie dla pasjonatów, którzy chcą dzielić się z innymi cenną wiedzą i spostrzeżeniami. Blogerzy muszą zmagać się z konkurencją, coraz to nowymi wymaganiami rynku, dlatego w pierwszych latach warto łączyć tę formę zarabiania z innymi źródłami dochodu, na przykład pisaniem tekstów na zlecenie klientów, projektowaniem stron internetowych na WordPressie czy prowadzeniem profili w mediach społecznościowych dla klientów indywidualnych, jak sklepy internetowe. Wszystkie te umiejętności zdobędziesz, prowadząc blog, a stałe źródło dochodu da ci poczucie bezpieczeństwa na niepewnym rynku. Innym sposobem na dywersyfikację źródeł dochodu jest prowadzenie sklepu internetowego podpiętego pod eksperckiego bloga. Całą obsługę możemy zlecić firmie zewnętrznej i skupić się na marketingu swojego bloga.

Odpowiedź na pytanie: „jak założyć bloga i zarabiać?” nie jest jednoznaczna. Istnieje na to kilka sposobów, ale łączy je jedno: zaangażowanie, dyscyplina, pasja, wiedza blogera. To nie jest tak, że założysz bloga i pieniądze przyjdą nie wiadomo skąd, ale jeśli będziesz pracowity i uparty, a także gotowy poszerzać swoją wiedzę, zostaniesz doceniony.

1 KOMENTARZ

  1. Whitepress to najpopularniejsza platforma content marketingowa. Zastanawiam się jednak nad mniej znanymi platformami. Czy takie platformy jak reachbloger.pl albo fusionpress.pl są Ci znane?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here