Choć wiele treści marketingowych przeniosło się do Sieci, marketingowcy nadal chętnie wykorzystują tradycyjne media. Aby jednak odpowiednio wykorzystać ich potencjał, wszystkie działania należy odpowiednio opracować. Pomaga w tym tak zwane planowanie mediów.
Główny zakres
Obecnie media plany są bardzo szerokie. Obejmują swoim zasięgiem prasę, telewizję, radio, ale także Internet czy nośniki outdoorowe. Osoba zajmująca się planowaniem mediów musi posiadać odpowiednią wiedzę z tej dziedziny i znać wszystkie niezbędne wskaźniki. To niezwykle ważne, ponieważ to właśnie od nich zależy powodzenie całej kampanii. Domy mediowe i agencje reklamowe przygotowują specjalne analizy dzięki którym szybko można sprawdzić, gdzie i w jaki sposób reklamowała się konkurencja oraz szacunkowo ocenić koszty tego przedsięwzięcia. To także może pomóc w podejmowaniu późniejszych decyzji.
Co trzeba wiedzieć?
Planowanie mediów może wydawać się mało skomplikowane, w rzeczywistości jednak zależy od wielu kwestii. Podczas tworzenia planu osoba odpowiedzialna za to zadanie musi znać wszystkie szczegóły kampanii. Najważniejszą kwestią zawsze jest grupa docelowa. To na jej podstawie można wybrać najlepsze nośniki reklamowe oraz zaplanować całą strategię. Kolejny punkt dotyczy lokalizacji mediów. Nie można także zapominać o wcześniej wspomnianej analizie konkurencji. Gdy zbierzemy już całe niezbędne informacje, możemy pójść o krok dalej. Teraz należy dokonać zakupu czasu medialnego lub przestrzeni reklamowej, jaką chcemy wykorzystać.
Wiele zalet
Ogromną korzyścią wynikającą z planowania mediów jest to, jak łatwo można przeanalizować skuteczność działań. Analiza przeprowadzana na koniec kampanii wskazuje na wszystkie najważniejsze czynniki. Kolejna kwestia to plusy wynikające z wykorzystania samych mediów tradycyjnych. Przykładowo, telewizja nadal jest tak zwanym medium wiodącym i ma ogromny wpływ na decyzje konsumenckie. Z kolei reklama outdoorowa przyciąga uwagę, oddziałuje przez całą dobę i w dużych miastach gwarantuje bardzo szeroki zasięg.