Napięty grafik i codzienne obowiązki ludzi sprawiają, że zakupy w Internecie ciągle zyskują na atrakcyjności, a rynek e-commerce dynamicznie wzrasta. Do tego obszaru należy również internetowy sklep spożywczy, który ciągle jeszcze wydaje się być nowością, jednak jest jednym z najszybciej rozwijających się pomysłów na biznes online. Pojawia się więc pytanie: czy warto otwierać sklep spożywczy w Internecie i czy jest to opłacalny interes?
Zakupy spożywcze online nadal należą do mniejszości
Najczęściej zakupów spożywczych w sieci dokonują osoby z większych miast, ponieważ głównie tam marki koncentrują swój zasięg dostaw, a najszerszą grupą kupujących są kobiety. Badania Nielsena wykazały, że 70% osób kupuje produkty spożywcze raz w miesiącu lub rzadziej. Wynika to z kilku powodów. Nigdy nie ma się pewności co do świeżości danego produktu, który w sklepie stacjonarnym można sprawdzić i ewentualnie odłożyć, dodatkowo często zamiast wybranego przez siebie produktu otrzymuje się zamienniki. Tak rzadkie zakupy spożywcze mogą być również spowodowane tym, że na dostawę trzeba poczekać, a akurat na produkty spożywcze nie zawsze poczekać można, szybciej jest zrobić to od razu i stacjonarnie. Wybierając już jednak zakupy internetowe wśród konsumentów największą popularnością cieszą się Frisco.pl oraz takie sklepy, które mają swoje stacjonarne odpowiedniki jak np. Tesco, Carrefour czy Piotr i Paweł.
Rentowność sklepu zależy od wielu czynników
Wybór sklepu przez konsumenta uwarunkowany jest szerokim asortymentem, zdjęciami produktów i przede wszystkim atrakcyjną ceną. Marża naniesiona na produkty spożywcze w sklepie online nie należy do najwyższych, a do kosztów związanych z prowadzeniem tego rodzaju biznesu należy doliczyć koszty marketingu, dostawy lub odbioru oraz technologii i zespołu potrzebnego do obsługi sklepu. Zapewnienie długofalowej opłacalności wymaga spełnienie kilku założeń. Głównym z nich jest dokładne planowanie i organizacja sklepu, ponieważ dany model biznesowy jest wyzwaniem, który dotyczy charakteru produktów spożywczych. Asortyment ten łatwo się psuje lub przeznaczony jest do szybkiej konsumpcji, więc prawidłowa organizacja logistyczna jest tu kluczowa. Łańcuch dostaw od producentów do magazynów, a następnie do klientów musi być bardzo solidnie zaplanowany, a samo dostarczanie produktów musi odbywać się w odpowiednich temperaturach.
Ludzie coraz częściej korzystają z zakupów online
Segment ten należy do dynamicznie rozwijającego się sektora e-commerce, więc pomysł na biznes może okazać się trafiony. Szansą na polskim rynku dla e-sklepów spożywczych może być obowiązujący zakaz handlu w niedzielę, ponieważ część kupujących dokonuje zakupów spożywczych w weekendy. Czy warto więc otwierać sklep spożywczy online? Znając ryzyka z jakimi wiąże się sklep tego typu i posiadając wiedzę, jak radzić sobie z wyzwaniami w sektorze e-grocery, warto rozważyć wejście na rynek i podjąć się walki o kontrahentów w tej stale rozwijającej się branży.