Każdy przedsiębiorca zakładając stronę internetową dla swojego biznesu, chce aby odpowiednio funkcjonowała i spełniała określone cele. Głównym czynnikiem wpływającym na możliwość odniesienia sukcesu np. sklepu internetowego, jest wygoda użytkowników trafiających na Twoją stronę internetową. Aby wszystko mogło działać jak należy, potrzebne jest przeprowadzenie audytu UX, określenie problemu i zniwelowanie nieprawidłowości. Czym jest audyt użyteczności, na czym polega i w czym konkretnie pomaga?
Czym jest audyt użyteczności
Audyt UX strony internetowej przeprowadzany jest najczęściej przez projektanta user experience, który poprzez zdobytą wiedzę i własne doświadczenie, sporządza listę zmian, które mogą pomóc potencjalnym użytkownikom poruszać się po stronie internetowej, zachęcać do pozostania na niej i skorzystania z oferty. Ekspercki audyt ux – analiza użyteczności, zapisany zostaje w formie raportu, który po realizacji trafia w ręce właściciela strony internetowej.
Główne metody sporządzania audytu UX:
- Analiza heurystyczna Nielsena – Przedstawia 10 ważnych zasad, których założyciel strony powinien przestrzegać aby spełniała swoje funkcje i była wygodna oraz czytelna dla użytkownika. Zasady te, mają na celu określenie funkcji, które powinna zawierać dana domena lub aplikacja by jak najlepiej sprostać wymaganiom. W żadnym wypadku nie chodzi tutaj o wygląd, który jest aspektem wizualnym, zależnym od konkretnego gustu, analiza użyteczności dotyczy określenia, jakie konkretne funkcje powinna zawierać i co zapewniać – np. w przypadku sklepu będzie to przycisk “dodaj do koszyka”, “sprawdź dostępność produktu” i inne.
- Wędrówka poznawcza – Ekspert sporządzający audyt bada konkretne i najbardziej prawdopodobne kroki podejmowane przez użytkowników w trakcie poruszania się po stronie internetowej. W przypadku sklepu, będzie to prawdopodobieństwo wejścia w konkretny produkt i kupienia go, w przypadku usługu wykonanie telefonu i rezerwacja terminu.
- Lista kontrolna – Na podstawie przeprowadzonego audytu sporządzana jest lista cech, które system powinien spełniać aby odpowiednio wpasować się w gusta i reakcje użytkowników domeny. Firma zajmująca się wykonaniem audytu ux na zlecenie Klienta może posługiwać się własnym schematem lub skorzystać z listy gotowej. Konkretnie mówiąc, na podstawie danej listy, przygotowany jest wykaz tego co konkretna strona posiada a czego nie.
Uwaga: lista może jednak nie do końca dotrzeć do wszystkich błędów w obrębie witryny.
Dodatkowo, podczas sprawdzania strony, brane są pod uwagę kryteria popełnionych błędów, lub wpływ braku danej funkcjonalności czy informacji na poprawne działanie aplikacji, systemu czy witryny, są to:
- błąd podstawowy – nie jest aż tak ważny, nie trzeba się spieszyć z jego usunięciem, można zrobić to w trakcie prac nad poważniejszymi zmianami.
- błąd wagi średniej – błędy wagi średniej, mogą utrudniać prawidłowe działanie systemu, aplikacji czy domeny i wpływać na wygodę użytkowników.
- błąd krytyczny – do usunięcia w pierwszej kolejności, w znaczący sposób wpływają na funkcjonowanie serwisu, aplikacji bądź strony internetowej. Błędów krytycznych należy pozbyć się jak najszybciej.
Ponadto istnieje również klasyfikacja błędów, która dotyczy konkretnego obszaru problemu, spośród wielu możliwości rozróżniamy błędy takie jak np.:
- nawigacyjne,
- komunikacyjne,
- interakcji,
- globalne lub lokalne,
- logiczne lub nielogiczne,
- wizualne
i inne.
Cechy wspólne dostępnych metod
Przedstawione powyżej metody mają jednak wspólne cele – zwiększenie wygody użytkowników, ulepszenie działania biznesu za pomocą strony internetowej a także zwiększenie przychodów sklepu internetowego lub firmy usługowej. Bez względu na metodę jaką wybierzesz, serwis będzie sprawdzany pod kątem trzech najważniejszych czynników:
- Architektury informacji,
- Ważności poszczególnych elementów na stronie,
- Określonych standardów i konkretnych norm.
Jak sporządzany jest audyt
Po zdecydowaniu się na konkretną metodę analizy danego serwisu, aplikacji lub strony internetowej, przechodzi się do kolejnego etapu realizacji audytu ux. Podczas jego sporządzania pod uwagę brane są dane jakościowe i ilościowe, dzięki czemu możliwa jest obiektywna ocena stanu pod względem aspektów wizualnych i technicznych.
Ekspert zajmujący się realizacją takiej usługi, dokładnie analizuje dane jakościowe i ilościowe zebrane w ciągi kilku miesięcy a nawet lat działania konkretnej domeny. Sporządzana jest lista, a dane jakościowe i ilościowe najczęściej pochodzą z Google Analytics oraz Google Search Console. Taki spis informacji, daje nam jasny obraz tego jakie podstrony generują najwięcej ruchu, jaki był przychód sklepu internetowego w konkretnym czasie i ile czasu użytkownicy spędzają na danej stronie internetowej. Jeżeli wejść jest dużo ale obecność użytkowników w Twoim sklepie nie trwa dłużej niż 2-5 sekund musisz wiedzieć, że coś jest nie tak, być może mają oni problem ze znalezieniem konkretnego punktu, strona zbyt wolno się ładuje co powoduje irytację i zmianę sklepu itd.
Co powinno się w nim znaleźć
Każdy sporządzony przez konkretną firmę audyt ux, powinien być przejrzysty, zawierać jasne komunikaty i określać cele jakie jesteśmy w stanie osiągnąć po usunięciu konkretnego błędu. Dodatkowo, jeżeli lista zawiera spis wszelkich wyłapanych problemów, powinno znaleźć się w nim podsumowanie wagi problemów – które błędy należy usunąć w pierwszej kolejności, które w drugiej a które przy okazji.
Sporządzone wytyczne powinny określać cele, przykładowo:
- Poprawa szybkości działania strony ma na celu zagwarantowania większej wygody użytkowników, poprzez tą zmianę istnieje większe prawdopodobieństwo, że potencjalni klienci, pozostaną na Twojej stronie na dłużej i dzięki temu możliwe, że dokonają zakupu.
- Numer telefonu w prawym górnym rogu wpływa na wygodę, uwidoczniony numer telefonu może sprawić, że internauta chętniej do Ciebie zadzwoni i zapyta o konkretne punkty usługi a co za tym idzie, będziesz miał szansę go do siebie przekonać podczas rozmowy telefonicznej.
- Wyszukiwarka produktów pozwoli łatwiej znaleźć dany produkt lub kategorię produktów.
Audyt UX przygotowywany przez eksperta powinien zawierać wszystkie ważne i niezbędne informacje, dotyczące niezbędnych zmian na stronie. Przekazany Klientowi raport musi odpowiednio ukierunkować działania, mające na celu poprawę wygodę użytkowników i zwiększenie przychodów konkretnego biznesu.