Ile można zarobić na blogu

Istnieje wiele sposobów na zarabianie na blogów. Wysokość zarobków zależy przede wszystkim od jego popularności, wiarygodności oraz umiejętnego prowadzenia.

Zakładanie bloga

Przed uruchomieniem bloga warto zdobyć podstawową wiedzę na temat kosztów reklamy w internecie, a także innych mediach. Największe światowe firmy wynajmują w celach marketingowych znane i drogie agencje, których zadaniem jest realizacja kampanii promocyjnych i zbudowanie marki. Koszty takiej kampanii są ogromne, jednak skuteczne. Dzięki niej marka obecna jest we wszystkich mediach. Sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw, których możliwości są znacznie bardziej ograniczone. Większość właścicieli i prezesów tego typu firm nie dysponuje zbyt dużą wiedzą praktyczną w zakresie budowania marki w internecie. Tymczasem powinni oni wykonywać dokładnie takie same operacje co największe przedsiębiorstwa, ale w skali odpowiedniej dla finansowego budżetu.

Opracowanie strategii zarabiania

Zarabianie na blogu wiąże się z koniecznością opracowania odpowiednio skutecznej i efektywnej strategii. Bez niej cały proces tworzenia wiarygodnego i wartościowego bloga prawdopodobnie szybko się skończy, a generowane zarobki będą oscylowały w granicach paru złotych miesięcznie. Kluczowe jest przede wszystkim wybranie odpowiedniej tematyki bloga, dzięki czemu autor będzie mógł zajmować się tym, co naprawdę lubi. To pozwoli na zbudowanie za pomocą bloga osobistej marki, dającej dużą przewagę nad konkurencyjnymi serwisami i blogami o zbliżonej tematyce. Tylko w ten sposób można liczyć na realne zarobki z bloga, na co wpływ ma popularność i wiarygodność jego autora. Promocja własnej osoby to nie jedyna zaleta dobrze prowadzonego bloga. Może on także służyć do darmowej promocji własnych biznesów, dzielenia się widzą z innymi oraz nabywania doświadczenia.

Rodzaje reklam na blogu

Na praktycznie każdym blogu oferować można rozmaite usługi reklamowe i czekać, aż zgłoszą się chętni skorzystania z tej propozycji. Jednak zdecydowana większość nawet bardzo aktywnych blogerów nie otrzymuje żadnych ofert reklamy stałej, w związku z czym nie jest to zbyt dobra strategia zarobkowa. Znacznie lepszy pomysł to samodzielne poszukiwanie reklamodawców na bloga. Można na przykład reklamować w ten sposób rozmaite usługi i produkty. Swoje marki na blogach budują właściwie tylko i wyłącznie największe firmy, ponieważ mniejsze często nie mają nawet pojęcia o tym sposobie promowania. Reklama może przybierać różne formy, na przykład banerów reklamowych, sponsorowanych kursów edukacyjnych pisanych na zamówienie, artykułów semi-reklamowych typu content marketing czy kompanii w mediach społecznościowych oraz emailingu.

Banery reklamowe na blogu

Jeżeli blog nie jest odwiedzany przez przynajmniej 30 tysięcy unikalnych użytkowników w ciągu miesiąca, odnalezienie reklamodawcy bezpośredniego jest dość trudnym zadaniem. Duże znaczenie ma jednak określona branża, w której funkcjonuje blog. Zazwyczaj im mniej atrakcyjny cenowo i jakościowo jest produkt, tym więcej jest w stanie zapłacić za jego promowanie reklamodawca. Tego typu firmy mogą jednak zupełnie niepotrzebnie zepsuć markę bloga, a same zarobki pozostaną średnio atrakcyjne i w dłuższej perspektywie niezadowalające. W polskim internecie za najpopularniejszy rodzaj reklamy blogowej uchodzą kampanie Google AdSense. Dają one zarobek od kilku do kilkunastu groszy za jedno kliknięcie. Jedynie najpopularniejsze blogi osobiste są w stanie wygenerować ok. 70 000 unikalnych kliknięć miesięcznie, co przyniesie zysk 300 – 400 złotych z samych odwiedzić użytkowników. Najważniejsi konkurenci AdSense to Adtaily, AdKontekst, OnetKontekst i SmartContext, u których stawki są nieco niższe.

Pisanie i zamieszczanie artykułów sponsorowanych

Chociaż banery są najbardziej pożądanym i najpopularniejszym typem reklamy blogowej, realną sprzedaż i budowanie marki uzyskuje się innymi sposobami. Dotyczy to przede wszystkim zamieszczania na blogach artykułów sponsorowanych, a także sponsorowania kursów edukacyjnych oraz przeprowadzania kampanii w mediach społecznościowych oraz emailingu. Większość małych i średnich firm nie korzysta z tego rodzaju reklam. Może jednak na nich zarabiać dzięki pośrednikom. Napisanie oraz umieszczenie artykułu reklamowego na kilkaset słów kosztuje zwykle od 15 do 35 złotych. Do najbardziej znanych i wiarygodnych pośredników zlecających sporo artykułów należy Whitepress.pl. Serwis ten pozwala na otrzymywanie zleceń, które polegają na umieszczeniu artykułu lub również jego napisaniu. Zlecenie napisania artykułu zawsze posiada ścisłe wytyczne, m.in. określoną tematykę, oczekiwania względem tekstu i źródeł z których informacje czerpać ma bloger, a także uściśloną formę artykułu eksperckiego lub reklamowego oraz miejsce i sposób umieszczania linków. Nieco inaczej działa serwis taki jak na przykład contentstream.pl, który wyświetla na blogach linki reklamowe bezpośrednio związane z ich tematyką. Stawki są w takim przypadku dużo niższe.

Sieci i programy afiliacyjne

Na rynku istnieje bardzo wiele popularnych programów afiliacyjnych. Wybierając tego typu formę promowania, warto dopasować ją bezpośrednio do tematyki bloga. Dlatego na przykład w przypadku prowadzenia bloga finansowego, nie warto rejestrować się w programie afiliacyjnym oferującym ubrania, tylko poszukać oferty ściśle związanej z branżą. Główną wadą takiego rozwiązania jest fakt, że rozliczenia w programach afiliacyjnych mogą trwać nawet kilka miesięcy. Ten sposób zarabiania na blogu jest jednak jednym z najprostszych dostępnych na rynku. Wystarczy jedynie wstawić w odpowiednim miejscu na stronie link afiliacyjny i czekać, aż ktoś za jego pomocą zdecyduje się zakupić promowany produkt. Kampanie reklamowe tego typu co jakiś czas się zmieniają, dlatego konieczne jest aktywne obserwowanie linków i upewnianie się, że mogą one na bieżąco generować przychód.

Popularne programy partnerskie dla blogów tematycznych

Blog o technologii i elektronice – w takim przypadku najłatwiejszym sposobem na zarobek jest współpraca z serwisem Ceneo. Czytelnikom bloga tematycznego związanego z technologiami można polecać na przykład określoną kategorię produktów, chociażby sprzętu RTV, AGD lub artykułów elektronicznych. Sieć Comperia Lead udostępnia szeroką ofertę telekomunikacyjną, m.in. Play, T-Mobilne, Nju Mobilne czy Virgin Mobilne. W tym przypadku możliwe jest nawet polecanie pakietów telewizji cyfrowej.

Blog o tematyce dziecięcej – Na tego typu blogach również doskonale sprawdza się program partnerski Ceneo. Jego przewaga polega na tym, że dysponuje niezwykle szeroką ofertą produktów. Blogując na przykład na temat artykułów pielęgnacyjnych lub dziecięcych zabawek, warto znaleźć także indywidualnego sprzedawcę pośród sklepów. W ten sposób pozyskać można również zupełnie nowych czytelników bloga.

Blog o tematyce gier – Wiele linków afiliacyjnych do gier online zawiera na przykład bardzo popularny, pewny i polecany FunHub. W przypadku promowania gier komputerowych i konsolowych warto także spróbować współpracy z programem partnerskim Ceneo, ponieważ można w ten sposób kupić niemal każdą wypuszczaną na rynek grę. Co ciekawe, większość videoblogerów nie zarabia w ten sposób na swoich filmikach.

Blog marketingowo-sprzedażowy – Tego typu tematyka daje bardzo szerokie możliwości. Na takim blogu można na przykład promować firmę pozycjonerską lub firmy takie jak Getresponse czy Freshmail, które zajmują się profesjonalnym email marketingiem. W ten sposób każdy zakup poleconego pakietu może przynieść właścicielowi bloga nawet 33% od ceny dla klienta. Takie rozwiązanie daje również możliwość skorzystania z programu drugiego stopnia, co pozwala na budowanie własnej sieci partnerów, a tym samym otrzymywanie zysku również z ich zarobków.

Blog o tematyce fotograficznej – Fotograficzne blogi również pozwalają na zarobek, na przykład poprzez polecanie specjalistycznego asortymentu fotograficznego w Ceneo. Blog może także służyć do sprzedawania zdjąć przez internet, na przykład w popularnych serwisach takich jak Fotolia. Samodzielne sprzedawanie własnoręcznie wykonanych zdjęć jest najbardziej opłacalnym sposobem na zarobek przy jednoczesnym oddaniu się własnej pasji fotograficznej.

Blog o tematyce kulinarnej – W takim przypadku ponownie bardzo dobrze sprawdza się program partnerski Ceneo, za pomocą którego sprzedawać można rozmaite akcesoria i sprzęty kuchenne, począwszy od noży, a skończywszy na kuchenkach mikrofalowych. Na blogu kulinarnym można również polecać rozmaite knajpy i całe sieci restauracji. W każdym przypadku konieczne jest przede wszystkim skupienie się na tych produktach i usługach kuchenno-kulinarno-gastronomicznych, których ludzie rzeczywiście potrzebują i poszukują informacji na ich temat.

Blog o zdrowiu – Witaminy, lekarstwa i medykamenty to produkty, które sprzedają się obecnie coraz lepiej. Z sieci partnerskich oferowanych przez Ceneo, Webepartners, Netsales czy Salesmedia skorzystać mogą także blogi dotyczące tematyki zdrowego stylu życia, w tym także odżywiania. Wszystko to sprawia, że możliwości zarobkowania na blogu o tematyce zdrowotnej są bardzo szerokie.

Blog o tematyce sportowej – Tego typu blogi obejmują zazwyczaj bardzo szeroki zakres form aktywności fizycznej oraz dyscyplin sportowych. Do najpopularniejszych należy oczywiście piłka nożna i rozmaite sporty zespołowe, jednak praktycznie każda dyscyplina nadaje się do zarabiania na blogu. Na tego typu blogach również wykorzystać można produkty oferowane przez Ceneo, a także wykorzystać rozmaite firmy bukmacherskie.

Blog o tematyce aranżacji wnętrz – Sklepy poświęcone wyposażeniu wnętrz znaleźć można w Webpartners, a przeznaczone do promowania produkty w Ceneo. Zarabiać da się także na blogach dotyczących projektowania domów oraz architektury ogólnej. W takim przypadku najlepiej poszukać indywidualnych partnerów afiliacyjnych.

Blog o tematyce modowej – Blog modowy daje bardzo szerokie możliwości, w zależności od preferowanego stylu. Branża modowa jest na tyle rozbudowana, że można na niej dużo zarobić. Blogerki modowe zajmują się zwykle testowaniem produktów i polecaniem konkretnych marek, bardzo często prezentowanych na sesjach zdjęciowych. W ten sposób mogą np. wstawić we wpisie link afiliacyjny do Ceneo.

Blog o tematyce kosmetyków i urody – Podobnie jak w przypadku blogów modowych, tego typu branża również mocno się rozwija. Blogi kosmetyczne odwiedzane są głównie przez kobiety, jednak coraz więcej blogów poświęcanych jest także produktom przeznaczonym dla mężczyzn. Do najpopularniejszych programów afiliacyjnych w tej dziedzinie należą m.in. Biolander, Nutiprofits, Ladymakeup czy też tradycyjnie Ceneo.

Blog książkowy – Pisanie recenzji książek jest dobrym sposobem na polecanie określonych pozycji księgarskich, na przykład za pośrednictwem Ceneo, Trade Doubler, Ads4Books, Złote Myśli czy programu partnerskiego Helion. Duże znaczenie ma wybór tematyki książek, który może być szeroki i ogólny lub bardziej specyficzny i sprecyzowany. Warto zwrócić uwagę także ona ofertę mniejszych księgarni.

Blog o tematyce podróżniczej – Podróżnicy mają bardzo wiele możliwości zarobkowych. Na blogach podróżniczych można polecać indywidualne hotele, na przykład sieci Accor lub przystąpić do programu partnerskiego typu HRS czy rezerwuje.pl. Do najpopularniejszych należą porównywarki lotów pasażerskich. Warto także polecać czytelnikom promocje, np. Sky4Fly czy Esky.

Blog o tematyce edukacyjnej – Książki o rozwoju osobistym oferują chociażby Ceneo czy Złote Myśli. Sprzedawanie własnych kursów możliwe jest za pośrednictwem Ekadamii, która pozwala także na polecanie istniejących produktów tego typu. Z tą tematyką związane są także znacznie bardziej elastyczne Interkursy.

Blog o tematyce motoryzacyjnej – Na tego typu stronie polecać można na przykład jazdy próbne w Comperialead za kilkadziesiąt złotych lub akcesoria samochodowe oferowane przez Ceneo. To drugie rozwiązanie pozwala na wstawianie boksów z określoną kategorią produktową, dotyczącą na przykład opon lub innych części samochodowych. Chociaż oferta dla blogów motoryzacyjnych nie dorównuje branży modowej, kosmetycznej czy finansowej, również pozwala na uzyskanie dużych zarobków.

Sprzedawanie własnych usług i produktów

Sprzedaż własnych produktów i usług jest pod względem potencjalnych zarobków zdecydowanie najlepszym sposobem na blogowy interes. Reklama w takim przypadku może być bardzo droga, ale sam blog jest idealnym miejscem do prowadzenia sprzedaży. Specjaliści w określonych dziedzinach mogą na przykład oferować w ten sposób bezpośrednie usługi, które wystarczy w odpowiedni sposób zaoferować. Jeżeli autor bloga nie dysponuje żadnymi usługami lub produktami, może je samodzielnie stworzyć. Mogą to być chociażby webinaria, mikro-porady, coaching, kurs edukacyjny czy nawet zwykłe przepisy kulinarne. Dobrym sposobem na zarabianie na blogu jest utworzenie płatności za dostęp do określonych treści. W tym celu należy zastosować odpowiednie narzędzie, czyli wtyczkę. Pozwala ona na uzyskanie natychmiastowego dostępu do konkretnych informacji i daje możliwość przeprowadzenia natychmiastowej płatności. Tego typu narzędzie funkcjonuje na blogach opierających się na wordpressie. Wtyczka ta ma jednak kilka wad, m.in. w postaci dziur bezpieczeństwa i zezwalanie na spamowe rejestracje.

Ile można zarobić na blogu w przeliczeniu na jednego czytelnika?

Wskaźnik zarobków jest silnie uzależniony od tematyki bloga. W ciągu miesiąca można na przykład zarobić 2 500 PLN przy ok. 100 000 unikalnych wizytach miesięcznie. W takim przypadku jedna wizyta użytkownika daje zarobek ok. 0,025 PLN. Wskaźnik ten rośnie wraz z popularnością bloga. Na samej kampanii AdSense przy 25 000 odwiedzin zarobić można ok. 700 PLN, co w przeliczeniu daje ok. 0,03 PLN za jedną wizytę. W przypadku blogów o tematyce zachęcającej reklamodawców oraz sprzedających drogie produkty, wskaźnik zarobków będzie znacznie wyższy, niż w obszarach o niedużym poziomie konkurencji oraz z tanimi produktami. Z drugiej jednak strony brak konkurencji ułatwia przebicie się początkującym blogerom. Dlatego tak ważne jest znalezienie przede wszystkim dobrej niszy.

Ile można zarobić na blogu w ciągu miesiąca?

Na przestrzeni jednego miesiąca od momentu założenia i zamieszczenia pierwszego wpisu, większość blogów nie generuje jeszcze praktycznie żadnego przychodu. Nawet jeżeli bloger będzie aktywnie zamieszczał wpisy i strona po pewnym czasie się rozkręci, przy zarobkach należy uwzględnić podatki dochodowe i koszty utrzymania bloga. Nie są one jednak wysokie, ponieważ ograniczają się przede wszystkim do poświęcenia czasu na publikowanie postów oraz zużycia prądu przez pracę komputera. Opłacanie hostingu i utrzymywanie bloga na własnej domenie może przynieść wiele korzyści, ale nie jest konieczne. Więcej informacji na temat zarabiania na blogach uzyskać można zapisując się na rozmaite kursy dla początkujących oraz oglądając materiały szkoleniowe na temat budowania i promowania własnej marki w internecie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here