Jak e-commerce wykorzystuje technologię Rozszerzonej Rzeczywistości

Błyskawiczny rozwój technologiczny wymusza na nas codziennie zmianę swoich przyzwyczajeń, począwszy od tego, jak wchodzimy w interakcję z innymi ludźmi (spotkania towarzyskie nie odbywają się tylko „na żywo”, można teraz rozmawiać z bliskimi, którzy są na końcu świata, tak jakby byli tuż obok nas) na sposobie, jak funkcjonujemy w naszym życiu codziennym kończąc. Można tutaj wymienić między innymi zmianę sposobu załatwiania spraw urzędowych czy prywatnych (teraz wiele wniosków można składać online), czy sposób robienia zakupów, coraz częściej i chętniej kupujemy towary, oraz usługi przez internet, nawet produkty spożywcze.

Co to jest e-commerce?

E-commerce, czyli handel elektroniczny, jest najprościej mówiąc, rodzajem handlu, który jest prowadzony w internecie. Ale w rzeczywistości branża ta jest o wiele szersza, obejmuje ona bowiem między innymi internetowe kantory wymiany walut, bankowość elektroniczną, internetowe zakłady bukmacherskie, portale aukcyjne, czy e-sklepy oraz całą masę innych form handlu elektronicznego. E-commerce, jest procesem zawierania transakcji handlowych za pomocą internetu, towary oraz usługi są zamawiane przez sieć, ale już płatność oraz ostateczna dostawa zamówionego towaru, lub usługi może, ale nie musi być dokonana w sieci, równie dobrze finalizacja transakcji może być dokonana poza internetem. Transakcje mogą być dokonywane między innymi pomiędzy przedsiębiorstwami, osobami prywatnymi, instytucjami rządowymi. Popularność handlu elektronicznego rośnie z dnia na dzień i nie ma tutaj nic niezwykłego, ponieważ e-commerce ma bardzo wiele zalet.

Klienci po swojej stronie mogą wymienić między innymi:

  • oszczędność czasu, nie trzeba nawet wychodzić z domu, aby coś kupić
  • wygodne, zakupy są dostarczane do domu
  • szybki oraz łatwy dostęp do informacji na temat kupowanego towaru
  • możliwość porównania cen oraz ofert poszczególnych sklepów
  • zdecydowanie większy wybór produktów oraz usług niż stacjonarnie
  • dostęp do ofert z całego świata
  • lepsza kontrola wydatków, poprzez sprawdzanie zawartości koszyka
  • zazwyczaj korzystniejsza cena niż w sklepie stacjonarnym
  • możliwość robienia zakupów niezależnie od pory dnia czy nocy

Przedsiębiorcy natomiast po swojej stronie mogą wymienić takie zalety jak:

  • możliwość szybkiej aktualizacji swojej oferty
  • niewielkie koszty podczas startupu
  • redukcja kosztów, mniejsze biura, mniejsze magazyny, brak opłat za wynajęcie powierzchni przeznaczonej na przykład na sklep stacjonarny
  • możliwość szczegółowego opisania produktów, a nawet możliwość wzbogacenia ich o dodatkowe informacje takie jak zdjęcia czy filmy
  • dostęp do nowych klientów
  • dostęp do nowych rynków zbytu
  • efektywniejsze wykorzystanie możliwości produkcyjnych

Wspomniany już wcześniej rozwój technologiczny stawia przed nami coraz większe możliwości, wydawać by się mogło, że handel elektroniczny już nic więcej nam nie zaoferuje, co jest bardzo mylnym stwierdzeniem, ponieważ dużymi krokami, do e-commerce zaczyna wchodzić rozszerzona, oraz wirtualna rzeczywistość.

Co to jest Rozszerzona Rzeczywistość?

Rozszerzona Rzeczywistość, inaczej AR (augmented reality), jest to technologia, która sporo namiesza w najbliższej przyszłości. Polega ona na wzbogaceniu otaczającego nas świata, o funkcjonalne oraz praktyczne informacje, które są pomocne w nauce, medycynie, czy rozrywce. Jednak, aby móc korzystać z AR, potrzebny jest jakiegoś rodzaju komputer oraz wyświetlacz może to być na przykład tablet, telefon czy okulary rozszerzonej rzeczywistości. Należy pamiętać, że Rozszerzona Rzeczywistość nie zastępuje naszego świata, tak jak wirtualna rzeczywistość, a jedynie go wzbogaca, poprzez nakładanie wirtualnych informacji czy obrazów, na nasz rzeczywisty świat. Technologia AR wykorzystuje markery, czyli tak zwane punkty odniesienia, na bazie których aplikacja Rozszerzonej Rzeczywistości określa swoje położenie względem świata rzeczywistego.

Rozszerzona Rzeczywistość w e-commerce

Analitycy prognozują, że w najbliższym czasie będziemy się skupiać na znalezieniu rozwiązania dla kolejnego poziomu, czyli porozumieniu między człowiekiem a urządzeniem. Bo poza oczywistymi, praktycznymi zastosowaniami technologii, które ułatwiają użytkownikom funkcjonowanie w świecie, to nowoczesna technologia ma też ogromny wpływ na nasze postrzeganie, oraz odbieranie świata zewnętrznego. Wspomniana już Rozszerzona Rzeczywistość może znaleźć praktyczne zastosowanie w e-commerce, marketingu czy reklamie. AR eliminuje dotychczasowy minus zakupów on-line jakimi był brak możliwości fizycznego obejrzenia produktu. Handel elektroniczny dzięki zastosowaniu Rozszerzonej Rzeczywistości będzie mógł teraz przewyższyć sklepy stacjonarne, ponieważ użytkownik będzie mógł między innymi „wypróbować” produkty w swoim wnętrzu i na przykład sprawdzić, czy:

  • wybrany kolor farby dobrze sprawdzi się we wnętrzu
  • wybrany fotel czy kanapa, będzie dobrze komponować się z resztą mebli
  • czy kupowana pomadka, będzie dobrze komponować się z cerą

ikea

Przykład marek, które wykorzystują Rozszerzoną Rzeczywistość:

  • IKEA – nie ma osoby, która nie kojarzyłaby słynnego szwedzkiego sklepu z meblami, oraz pysznymi pulpecikami. IKEA bardzo chętnie wykorzystuje AR w sprzedaży internetowej. Za pomocą aparatu fotograficznego, który jest umieszczony w telefonie lub tablecie, użytkownik może umieszczać wybrane produkty ze sklepu w swoim własnym domu i sprawdzić, jak będą się one w nim prezentować. Jest to niezwykle przydatne zwłaszcza podczas zakupów dużych gabarytów, jakimi są meble
  • Sephora – jest doskonałym przykładem, jak Rozszerzona Rzeczywistość może być wykorzystana w e-commerce. Kupujący może robić zdjęcia stroju, który zamierza założyć na wielkie wyjście, aby idealnie dobrać odpowiedni odcień pomadki, czy cieni do powiek. Może też „przymierzać” różnego rodzaju makijaże i ostatecznie sprawdzić czy kompletna kompozycja jest dla niego spójna. Dodatkowo Sephora idzie o krok dalej i oferuje swoim klientom wirtualne samouczki, dzięki którym będą oni mogli w zaciszu domowym uczyć się sztuki makijażu. Jest to doskonale rozwiązanie przy tak szerokim asortymencie, jaki oferuje marka
  • Amazon – również Amazon oferuje swoim użytkownikom korzystanie z Rozszerzonej Rzeczywistości, tutaj również jak w przypadku IKEA, można zobaczyć na przykład, jak meble prezentują się we własnym wnętrzu przed ich zakupem. Jest to niezwykle pomocne rozwiązanie, ponieważ bardzo często się zdarza, że mamy problem z oszacowaniem wielkości mebli, w sklepie wydają się one małe, a w domu okazuje się, że zajmują zdecydowanie więcej miejsca niż planowaliśmy.

Rozszerzonej Rzeczywistości

Jak widać od Rozszerzonej Rzeczywistości nie ma już odwrotu, z drugiej strony, czy jest ktoś, kto by tego chciał? AR daje nam bardzo wiele możliwości, o których nawet nie mieliśmy pojęcia, a bez których powoli nie wyobrażamy sobie życia. Biorąc pod uwagę fakt, że jest to dopiero początek drogi, to możemy się spodziewać coraz większych, oraz coraz lepszych rozwiązań technologicznych, które ułatwią i umilą nam życie.

Więcej o rozszerzonej rzeczywistości https://ttpsc.com/pl/augmented-reality/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here